روز نخست

روز نخست چون دم رندی زدیم وعشق/ راهی بجز ولای تو نسپرده ایم ما

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

در یک عملیات ، رزمندگان اسلام به موانع سیم خاردار برخوردند . با توجه به ضیق وقتی که داشتند
برای عبور از آن نیاز به فردی بود که بر روی سیم خاردار بخوابد تا بقیه از روی آن رد شوند.

داوطلبین زیاد بودند ناچار شدند قرعه کشی کنند ، قرعه به نام رزمنده ای جوان افتاد ، همه اعتراض کردند به جز یک پیرمرد ، که می گفت :  چکارش دارید، قرعه به نامش در آمده است.
همه از پیرمرد بدشان آمد.
جوان رزمنده بی درنگ خود را بر روی سیم های خاردار انداخت و رزمندگان با اکراه از روی او رد شدند.
پیرمرد نیامد ، به او گفتند چرا رد نمی شوی ؟
گفت : باید جنازه پسرم را به عقب ببرم ! من به مادرش قول داده ام...!

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۱۶:۲۷
گروه فرهنگی روز نخست

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۱۶:۲۲
گروه فرهنگی روز نخست

 

در پایان این درس به این سوالات پاسخ داده می شود:

  1. بحث ولایت فقیه چه اهمیت و ضرورتی در مباحث اعتقادی اسلام دارد؟
  2. پذیرفتن نظریه ولایت فقیه ، احتیاج به پذیرش چه پیش فرض هایی دارد؟
  3. این پیش فرض ها در چه علمی و در کجا اثبات می شوند؟
  4. به چه دلیل ، مشروعیت حکومت باید از ناحیه خداوند باشد؟
  5. تفاوت نظریه ولایت فقیه با دموکراسی در چیست؟
۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۱۳:۰۷
گروه فرهنگی روز نخست

بسم الله الرحمن الرحیم

نیمه ماه مبارک رمضان، سالروز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام، سبط اکبر پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه و آله و کریم اهل‌بیت علیهم السلام است.متأسفانه زندگی این امام همام برای شیعیان کمتر شناخته شده است و ابعاد شخصیت ایشان هنوز آنطور که باید، برای مردم تبیین نشده است. این روز می تواند بهانه ای باشد تا درس و نکته ای از زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام بیاموزیم و از این اقیانوس کرم و لطف و معرفت ، جان خود را سیراب کنیم.

یکی از حوادث مهم در تاریخ سیاسی زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام ، صلحی بود که ایشان با معاویه انجام دادند. این حادثه که از جهاتی تلخ و از جهاتی شیرین بود، برای جامعه ی اسلامی دارای درس ها و نکات آموزنده ی فراوانی است. صلح امام حسن مجتبی علیه السلام در شرایطی روی داد که دشمن توانسته بود با قدرت ارعاب و تطمیع ، اطرافیان امام را بفریبد و قدرت جنگ را از ایشان سلب کند به گونه ای که نه تنها سپاه قابل توجهی برای امام باقی نمانده بود بلکه برخی از سپاهیان حضرت در صدد بودند که امام را به دشمن تحویل دهند و عده ای به جان امام سوء قصد کردند. در این شرایط چاره ای جز صلح در مقابل دشمن وجود نداشت. چنانکه امام راحل در تبیین این مساله می فرمایند: قصه امام حسن علیه السلام و قضیه صلح ، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را مجبورکردند که نتوانست خلاف آن را بکند و صلح کرد.(2/6/1365) اما بعد دیگر این صلح تدبیری است که امام بعد از صلح به کار گرفتند. مقام معظم رهبری در تبیین آن می فرمایند: «بعد از صلح، امام حسن مجتبی علیه السلام به شکلی هوشمندانه و

زیرکانه کاری کرد که جریان اصیل اسلام در مجرای دیگری ، جریان پیدا بکند. و این موجب شد که اسلام ناب ، اسلام اصیل ، اسلام ظلم ستیز، اسلام سازش ناپذیر، دور از تحریف و مبرا از اینکه بازیچه دست هواها و هوس ها بشود باقی بماند.» این همان نرمش قهرمانانه ای است که امام حسن مجتبی علیه‌السلام در مقابل آن واقعه ی تحمیلی به انجام رساندند.

باید مراقب بود، امروز برخی تلاش دارند، حادثه ی صلح را که ناشی از خیانت ها و بی وفایی های سپاهیان امام بود را مصداق نرمش قهرمانانه ای جلوه دهندکه مقام معظم رهبری آن را از سیاست های نظام اسلامی معرفی فرمودند و به این وسیله رویکرد سازش در برابر دشمن را تئوریزه نمایند. در حالی که مقام معظم رهبری در مورد امکان نداشتن وقوع صلح امام حسن مجتبی در انقلاب اسلامی تصریح کردند: امروز به برکت ملت هوشیاری مثل ملت ایران، به برکت افکار برانگیخته ای مثل افکار ملت ایران ، به برکت انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی ایران ، نه آمریکا و نه بزرگتر از آمریکا قادر نیستند حادثه ای مثل حادثه ی صلح امام حسن را به دنیای اسلام تحمیل کنند. این جا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه ی کربلا اتفاق خواهد افتاد(1/2/1379).

بنابراین مسئولین ما ، به جای اینکه بر طبل صلح و سازش با دشمنان قسم خورده نظام اسلامی بکوبند، باید با الهام گرفتن از سیره امام حسن مجتبی علیه السلام، به دنبال تاکتیک هایی باشند که دشمن را در هر موقعیت و جایگاهی که دارد ، زمین گیر کند. همچون کشتی گیری که اگر به دلیل فنی نرمشی انجام می دهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست. لذا نباید امید داشت که روزی دشمنی ما با شیطان بزرگ خاتمه یابد. که پایان این دشمنی نه به معنای کوتاه آمدن شیطان، بلکه به معنای نابود شدن آرمان ها و هویت اسلامی ما خواهد بود.

۰ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۰۲:۲۴
گروه فرهنگی روز نخست

مرنج و مرنجان

از مرحوم حاج آقا مجتهدی نقل شد که میفرمودند:آقای آخوند از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند.

آقای نخودکی گفت: مـــرنــج و مــرنجـــان!

آقای آخوند گفت مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیت نکنم.

ولی مرنج یعنی چی ؟ چه طور میتونم ناراحت نشم؟ مثلا وقتی بفهمم کسی مرا غیبت کرده یا فحش داده چطور میتوانم نرنجم؟!

آقای نخودکی گفت: علاج آن است که خودت را کسی ندانی اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی

همچنین عارف کامل مرحوم آقای حاج اسماعیل دولابی نیز فرمود:

«خلاصه و لبّ اخلاق در دو کلمه است : مرنج و مرنجان»

۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۰۲:۲۱
گروه فرهنگی روز نخست

بسم الله الرحمن الرحیم

بیش از35 سال ازپیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (دام ظله) می گذرد. دراین مدت دشمنان قسم خورده ملت وکشورما به درستی دریافته اند که رمز استقلال واستواری این نظام پایبندی به اسلام بخصوص اصل مترقی ولایت فقیه است ولذا با شیوه ها وترفندهای گوناگون فرهنگی وایجاد شبهه سعی درتضعیف اعتقاد وتشکیک درباورها اصول وارزشهای دینی واسلامی مردم وجامعه ما دارند ازاین رو به عنوان یکی ازاهداف راهبردی خود تضعیف ولایت فقیه رانشانه رفتند ومتاسفانه گروهی ازدگراندیشان آگاهانه و ناآگاهانه با اعمال ورفتاروزبان وقلم خود به این جریان کمک می کنند 

تلاش ما براین است که این نظریه درسلسه مبحثی بصورت ساده وروشن تبیین گرددوامید است که نتیجه ایت تلاش ها مورد قبول درگاه حق ومورد استفاده همه اقشار جامعه بخصوص نسل جوان عزیز ان کشور قرار گیرد

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۰۱:۴۶
گروه فرهنگی روز نخست